افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

گیلتی پلژر شما چیست ؟

جمعه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۰۴:۱۶ ب.ظ
تصور کنید در حال رانندگی، به یک آهنگ شش و هشت فاقد ارزش هنری با صدای بلند گوش می دهید. با توقف پشت چراغ قرمز ناگهان متوجه می شوید در ماشین کناری، دوست و یا همکار شما نشسته است.
 بلافاصله صدای آهنگ را کم می کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد. این آهنگ، اصطلاحا  "گیلتی پلژر" شماست.

«گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می کشید، با این حال از انجام آن لذت می برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید. 

گیلتی پلژر  را می توان "لذت گناه آلود" یا "دلچسب ناپسند" ترجمه نمود. بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم گیلتی پلژر  را روشن تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علائق سینمایی خودتان در حال بحث هستید، وانمود می کنید که طرفدار کارگردان هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمن و دیوید لینچ می باشید، با اینحال در خلوت خودتان فیلم های هندی از نوع کاملا تخیلی می بینید و بسیار هم لذت می برید؛ با این توضیح، فیلم های هندی گیلتی پلژر شما هستند!»

چند روز پیش یکی از دوستام این سوال گیلتی پلژر شما چیست ؟ رو از مخاطبینش پرسیده بود و جواب ها رو به اشتراک گذاشته بود . اکثر جواب ها این بود که یکی رو دوست دارم ولی تظاهر میکنم ازش متنفرم یا اینکه بی تفاوتم -_- آخه چرا :)) 

  • ۹۷/۱۱/۱۲
  • همدم ماه

نظرات  (۱۳)

امروزه شاید تمام کارهامون این حالتی است
پاسخ:
بله . یکی از جوابایی که دوستم گذاشته بود  این بود که مثلا خیلی وقت ها دم از فرهنگ و ادب و عدالت و قانون میزنیم ولی تو خلوت خودمون همه رو زیر پا میذاریم متاسفانه . مثلا اینکه کسی از پارتی بازی خوشش نمیاذ ولی اگه واسه خودش باشه چرا که نه ؟ ولی  حالا همه گیلتی پلژر ها هم  اینجوری از لحاظ اخلاقی  منفی نیست:) 
مثل آهنگای حضرت شماعی زاده ...
پاسخ:
من متاسفانه  معمولا اسم خواننده ها رو یاد ندارم همینجوری گوش میدم -_- ولی به آهنگای قدیمی علاقه دارم . خز و خیل نیست مثل اکثر آهنگای الان . 
یه بار یه معین نامی بود( یه پسوند هم داشت) یه آهنگ قشنگ داشت بعد من با اون یکی معین که معروفه  اشتباه گرفته بودم رفتم چندتا آهنگ ازش دانلود کردم انقدر ضایع بود که حد نداشت-_-
سلام مومن. جزاکم الله خیرا


دهه فجرتان مبارک باد


عرض کنم که بنده معمولا از همون مطلبی که دوست دارم، دفاع می کنم...یا اگه دوست ندارم، دلایلم را میگم...
چون عمیق میشم تو مطلب برای همین معمولا چنین اتفاقی نمیفته


عاقبتتون به خیر به حق حضرت ابوتراب
یا علی
پاسخ:
سلام . و ایاکم احسن الجزاء
دهه ی فجر شما هم مبارک :) 
خیلی هم عالی  :-) 

ان شالله...ممنون
یا حق 
متشکریم از اگاهی رسانی (((: شما دوست عزیز
پاسخ:
خواهش میکنم یاسمن جان :) 
من برام نظر دوستان آشنا و قدیم اهمیّت نداره و الأن هم ببینن
چی میشه؟
می خوان چی بگن؟
 بهشون می گم سرشون تو کار خودشون باشه...
پاسخ:
خوبه ، شجاعتتون  قابل تحسینه:) 
چه سوال پوست کندی ای ای ! (:
خداروشکر که وضعیت سینمایی م روبراه و گیلتر پلژر نداره ! 
فقط تو موسیقی هرزگاهی ، اهنگای شاد بندری و خواننده های زن قدیمی که شاد میخونن رو گوش میدم! یه سه چار دونه هم پاپی که ( فقط سه چار دونه ) معمولا بهش نقد میکنم 
(: هی چه سخت بود
پاسخ:
آره سوال سختیه. منم کلی به ذهنم برا جوابش فشار آوردم :))
اوهوم :-) 
من آهنگ شاد بندری رو وقتی تو یه چیزی موفق میشم به عنوان جشن گرفتن میتونم ازش استفاده کنم :)) 
خسته نباشید (:
چرا هر کی میرسه فیلم هندی رو مثال میزنه:/ شک ندارم دوتا فیلم خوبو تا اخر ندیدن و فقط ب دیدن کلیپای تخیلی فیلمای سطح پایین جنوب هندی اکتفا کردن که جز بالیوود نیس:)))
من سلیقه فیلمیم و اهنگیم با همه ادمای اطرافم فرق داره قبلنا پنهان میکردم اما الان دیگه نه:)
جالب بود واقعا;))
پاسخ:
والا  :)) من تو فیلمای هندی اون طنزاشو خیلی میپسندم:)) 
چقدر خوب ، اینجوری آدم خوشحال تره (: 
(:
گیلتی پلژر من آهنگ های تتلو و اجرای رامبده😅
اصن رامبد جوان بنظرم خیلی کیوته🙈
پاسخ:
اجرای رامبد ؟ خخخ 
من از خندوانه فقط خنداننده شو رو نگاه میکردم :))))
  • هیوا جعفری
  • این که من خوشم نمیاد کلن کسی بدونه تو فضای شخصیم چی میگذره، گیلتی پلژره؟
    پاسخ:
    خب به نظرم خیلی کارهای شخصی وجود داره که شاید خوشمون نیاد کسی بدونه . اما گیلتی پلژر به نظرم بیشتر مربوط به چیزی هست که ما دوستش داریم اما از اینکه بقیه اونو بدونن خجالت بکشیم یا مثلا به اصطلاح کلاسمون میاد پایین یا نظر بعضی ها در موردمون عوض میشه مثلا   :/ 
    (: 
    نمیخای بگیم که؟ :)
    پاسخ:
    نه دیگه دل بخواهی بود (:
    فکر کردن به و تصور یک لاییک شدن.
    فشای بد دادن
    مسخره کردن کسی که جذابیت داره توی یه جمع:))
    پاسخ:
    Wooow😬
    :))
    پشت سر یه سریا که واقعا حقشونه حرف زدن
    وقت تلف کردن تو اینستا،توییتر.
    پاسخ:
     من در مورد اینکه به چنگیز میگم چنگیز  گیلتی پلژر دارم:))) 
    وقت تلف کردن تو اینستا رو هستم خداروشکر الان  بهتر شدم قبلاً خیلی خیلی حاد بود  :))من تو تلگرام هم وقت زیاد تلف می‌کنم :دی
    دیدن ماه عسل:)))
    حفظ بودن چند تا مدرن تاکینگ و شناختن صدای چند تا خواننده خزوخیل در معابر عمومی و خصوصی:))
    خوندن دوتا رمان عاشقانه معروف که تقریبا هر کسی از راه برسه خواننده هاشونو مسخره میکنه:))
    انیمیشن دوست بودن در جمع هایی که خیلی فضای کاری جدیه و شخصیت بسیار موجهی دارم:))
    داشتن وبلاگ:) و  قدیمها فیس بوک
    و در کل داشتن یسری تجربیات و اطلاعات در مورد چیزهایی که اصلا به ظاهرم نمیخوره و بسته به موقعیت باید خودمو بزنم به اون راه:))

    * خوندن همه کتابهای امیرخانی
    :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    پاسخ:
    خخخخ خب پس منم چندتا اعتراف کنم :))
    من برعکس  چون حوصله ی تلویزیون دیدن ندارم به خاطر اینکه ماه عسل رو نصفه نیمه می دیدم  وقتی بقیه در موردش حرف میزدن من خجالت می‌کشیدم میگفتم  من ندیدم:))
    منم عاشق انیمیشنم:))))
    یکی دیگه هم اینکه یه کانال کراش یکی از بچه های دانشگاه زده که توش چرت و پرت میگن ، من بدم میاد از کراش و این حرفا بعد ولی گاهی وقتا میرم مطالبشون رو میخونم بدون اینکه جوین کانال شم :)) 
    * وای خدا :)))))))))) 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">