افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

نهج البلاغه ، حکمت ۶۹

پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۸ ق.ظ
إِذَا لَمْ یَکُنْ مَا تُرِیدُ
اگر به آن چه که مى خواستى نرسیدى ،
فَلَا تُبَلْ مَا کُنْتَ .
از آنچه هستى نگران مباش

پ.ن:لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُم👈سوره ی مبارکه حدید ، آیه ۲۳

این برای این است که برای آنچه از دست رفته تأسف نخورید ... 

  • ۹۷/۰۴/۲۱
  • همدم ماه

نظرات  (۱۲)

خیلی عالی
خدا توفیق عمل بده
پاسخ:
ان شاءالله
ممنون بابت حکمت و آیه، هر دو به جا بودند
پاسخ:
خواهش میکنم:-)
  • رومی زنگی
  • عملی کردنش خیلی سخته خیلی همدم جان :'((( 
    پاسخ:
    . براى این جمله تفسیرهاى متعددى از سوى شارحان نهج البلاغه ذکر شده است; اکثر شارحان بر این عقیده اند که این سخن حکیمانه اشاره به همان چیزى است که در قرآن مجید آمده: (لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَکُم) یعنى هنگامى که به مقصد نرسیدى غمگین مباش، چرا که اگر مقصود مادى است دنیاى مادى بقایى ندارد و اگر مقصود معنوى است خداوند براى تلاشى که کردى به تو اجر و پاداش مى دهد. بعضى دیگر مانند «محمد عبده» گفته اند که منظور این است که اگر به مقصود نرسیدى دست از تلاش و کوشش بر ندار و به سخنان این و آن اعتنا مکن. بعضى دیگر گفته اند: مقصود این است که اگر به مقصود نرسیدى به همان حال که هستى راضى باش تا از مقام و مرتبه تو نزد خداوند کاسته نشود. تفسیر چهارمى براى این سخن به نظر مى رسد که از بعضى جهات مناسب تر است و آن این که اگر به مقصود نرسیدى به هر صورت باشى تفاوتى نمى کند مثل این که کسى هدفش این بوده که در فلان شهر زندگى کند و موفقیت خود را تنها در آنجا مى بیند. اگر این مقصود براى او حاصل نشود چه تفاوتى مى کند که در هر شهر دیگرى باشد، زیرا همه شهرها نسبت به خواسته او یکسان است و نباید در این باره سخت گیرى کند.
    خیلی سخته...
    پاسخ:
    آره دقیقا . مثل همین که میگن همیشه توی حال زندگی کنید ولی در ضمیر ناخودآگاه مون اکثر اوقات به گذشته و آینده فکر میکنیم..‌:(
    ولی باید روش کار بشه . همون ایمان به حکمت خداست و البته نباید دست از تلاش کشید 
    تقریبا خدا رو شکر که اینطوریم :| :)))
    پاسخ:
    خداروشکر خیلی عالی یه:-)
    قشنگ بود
    ممنون
    پاسخ:
    خواهش میکنم:-)
    یعنیا تف به من که هنوز یه دور این کتاب و نخوندم. 
    پاسخ:
    منم گاهی فقط ورق میزنم :) 
    خیلی وقته می‌خوام بخونم ولی نمیخونم تف به من -_-
  • ریحانهــ (:
  • کاش میتونستم عمل کنم :(
    پاسخ:
    میتونیم باید تمرین کنیم ^_^
  • رومی زنگی
  • یک دنیا ممنون از توضیحاتت عزیزم . :***
    پاسخ:
    خواهش میکنم عزیز دلم :*
  • آنیا بلایت
  • عالی بود واقعا :) جواب کامنت رومی رو هم خوندم و واقعا لذت بردم :)♡
    پاسخ:
    آنیا جانم^_^ 
    اینجوری زندگی کردن واقعا آرامش بخشه باید تمرین کنیم :)
  • سوره کوثر
  • خوشحالم که بعضی جمله ها بعضی مواقع درست جایی که باید، به آدم نشون داده میشن. خدایا شکرت. ممنون که همسنگر من امروز با این کلمات، انرژی بهم بخشید.
    پاسخ:
    خوشحالم که شما امروز این پست رو خوندید :) 
    ان شاء الله همیشه پر انرژی باشید:)
    چقد خوبه این جمله.مرسی ک این جملههای ارامش بخشو ب اشتراک میذاری
    پاسخ:
    خواهش میکنم عزیزم :) 
    خوشحالم که خوشت اومد واقعا آرامش بخشه:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">