افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

این پست رو مستانه تو کانالش گذاشته بود و گفته بود برا کنکوری ها فوروارد کنید . از اونجا که تو بیان کنکوری زیاد داریم من این متن رو کپی کردم و اینجا میذارم . چون بعضی از دوستان سوال پرسیده بودن . در مورد بقیه رشته ها هم اگر مطلب خوبی پیدا کردم میذارم براتون 

خیلی کوتاه و مفید توضیح دادن . هرچند زوده فعلا برا انتخاب رشته اما اگه حدود رتبه اتون رو میدونید بهترین وقت برا تحقیق در مورد رشته ی مورد علاقتون همین موقع هاست

😊👇

«یک سوالی که از بدو تاسیس وبلاگم تا همین الان که لینک ارتباط گذاشتم پنجاه میلیون بار ازم پرسیده شده و منم پنجاه میلیون بار تک تک به همه توضیح دادم  اینه که دندونپزشکی بهتره یا پزشکی یا دارو ؟!  🔫😑

برای آخرین بار اینجا مینویسم و لطفا این پست رو نشون هرکی سوال مشابه داره بدید :/

اینایی که دارم میگم صرفا نظر شخصی منه و خیلی مختصر و مفید میگم. متاسفانه کاملا دیدگاه اشتباهی نسبت به رشته پزشکی تو جامعه وجود داره، امیدوار بودم با خوندن نوشته های من با بخش کوچکی از واقعیت کار رشته پزشکی آشنا شده باشید که نمیدونم چقدر موثر بوده. به هرروی هرکس میخواد بین دندون، دارو و پزشکی انتخاب کنه و مردده باید این سوالا رو از خودش بپرسه (تاکید میکنم این صرفا نظر شخصی منه و دندونپزشکا و داروسازهای محترم یکوقت بهشون برنخوره !)


۱. من ضخامت پوستم اندازه کرگدن هست و تحمل هر گونه ناملایمت اعم از شرایط زندگی، درگیری با هر قشر ادم، بالادستی های زبون نفهم و ... رو دارم ؟

بله : پزشکی

تاحدی: دندونپزشکی

پوستم مثل برگ گل لطیفه : دارو



۲. من برام مهمه که اندازه زحمتی که میکشم پول دربیارم بلکم بیشتر !

بله : دندون - دارو 

نه من از مال دنیا سیرم : پزشکی



۳. من خودم وضع مالیم بد نیست و سرمایه اولیه دارم !

بله : دارو

تاحدی : دندون

من خودمم و جورابام و یه جفت دمپایی لا انگشتی : پزشکی



۴. من تحمل شب بیداری رو دارم و مثل جغد میتونم بیدار باشم و تحت فشار زیاد کار کنم و تصمیمات سخت ساعت سه صبح بگیرم !

بله : پزشکی

ابدا” : دندون - دارو



۵. من از اینام که عاشق درس خوندنم و اگه کتابامو ازم جدا کنن شهید میشم !

بله : پزشکی

تاحدی: دارو 

ناراحت میشم ولی شهید نمیشم!: دندون



۶. من عاشق سر و کله زدن با مریض و پازل حل کردنم !

بچه محلا به من میگفتن پوآرو : پزشکی

حالا یکاریش میکنیم : دندون

حالم از هرچی مریضه بهم میخوره : دارو



۷. من عاشق وجهه اجتماعی این رشته ام و دوست دارم از بیرون مردمو بکشم حتی اگه شده خودم از درون بمیرم !

وای اره من اینجوریم دقیقا” : پزشکی

بالاخره کلاس کار هم مهمه : دندون

من خیلی فروتن و افتاده ام و به این چیزا فکر نمیکنم  !: دارو



۸. من زندگیم برام مهمه و میخوام به همسر و بچه هام هم برسم !

بله حتما و قطعا”:  دندون-دارو

بچه و همسر کیلو چنده بابا: پزشکی




۹. من عاشق کار عملی هستم و از اینکه بشینم یک گوشه خرخونی کنم منزجرم !

وای حرف دل منو زدی !: دندون

یکم اینجوریم : پزشکی

نه من مدلم عملی نیست: دارو



۱۰. من مغز خر خوردم !

هرروز تو سه وعده میخورم : پزشکی

صبحانه و شام میخورم: دارو

فقط ظهرا واسه نهار: دندون

دیگه از این خلاصه تر و شفاف تر نمیشد بگم، امیدوارم تو انتخاب رشته موفق باشید...»

منبع :sarnoskheh@

  • ۹۷/۰۴/۱۵
  • همدم ماه

نظرات  (۲۰)

  • رومی زنگی
  • وای خدا خیلی جالب بود 
    پاسخ:
    آره با نمک و جالب  توضیح داده:)
    بهتره تهش رشته ای رو بخونیم که عاشقشش هستیم و دوستش داریم
    پاسخ:
    در این که شکی نیست اما بحث مهمی که این روز ها پیش میاد آینده ی کاری هست که تو کشور ما خیلی ها رو متمرکز کرده رو رشته ی تجربی . کاش میشد تو ایران بی دردسر و بی نگرانی  آدم بره سمت علایقش 
    :)
    پاسخ:
    (-:
    الهی بمیرم برات هوپی... تا چه اندازه تو خری و شایسته ی رشته ات... 
    پاسخ:
    عزیزم ... بلا نسبت ... حالا که تو این مسیر پا گذاشتی بهتره عاشقش باشی💪
    عالی بود :))
    مرسی :))
    پاسخ:
    قربان شما ؛-)
    یادمه دربارش نوشتم😒
    و چقدررررررر رست و ان رییل و تخیلی هستیم دندان ها یکمم داروها
    چقدر رشتمون از دور جذابه😕
    پاسخ:
    آره یادمه تیکی 
    بذار یه چیزی بگم دختر عموی من با یه رتبه ی زیر پونصد خیلی خوب رفت داروسازی خوند! الانم تخصصش رو از دانشگاه تهران گرفته و میگه از اینکه داروسازی خونده پشیمونه و اگر برمیگشت به عقب پزشکی یا دندون می‌رفت چون میگه داروسازی شیره ی جونش رو کشیده و درساش خیلی سنگین بوده. اون عقیده داره دندون و پزشکی از داروسازی راحت تره . 
    منم مثل تو بر این باورم همه ی رشته ها سختی های خودشون رو دارن و این رو فقط و فقط با وارد شدن بهش میشه فهمید 
    الان اگر از یک پزشکی بپرسی میگه کاش میرفتم دندون یا دارو . از دارو بپرسی میگه دندون یا پزشکی از دندون بپرسی میگه دارو یا پزشکی ! 
    آواز دهل از دور خوش است هست کلا! 
    ولی قبول کنیم علاقه یه چیزس دیگه س☹️
    من که عاشق هدفمم😍
    پاسخ:
    اووهوووم . اما خیلی از علاقه مندان هم بعد از ورود به اون رشته ممکنه پشیمون بشن؛-) 
    ان شالله بهش برسی عزیزم😉💓
    مرسی 😊😊
    پاسخ:
    قررربونت😊
    الان که اکثرا همه به خاطر پول و اینکه رشته پولسازیه چپیدن توی تجربی .
    کسی هم که برای پول پزشکی بخونه عملا دیگه جلاده تا پزشک . چون پول براش مهمه نه خوب کردن بیمار . نتیجه اش هم توی جامعه می بینیم دیگه ..
    به نظرم فرهنگمون حسابی ایراد داره
    پاسخ:
    حرفای شما  صحیحه . وقتی کسی  رشته‌ش رو دوست نداشته باشه افسردگی هم میگیره به قول شما جلاد هم میشه وممکنه فقط برای پول کار کنه اما نمیشه تو یه رشته اهمیت آینده کاری و درآمد رو نادیده گرفت حداقل تو ایران که من دیدم فارغ التحصیل دانشگاه شریفش بیکاره و این میشه که فرار مغز ها رخ میده . تو کشورمون متاسفانه به اندازه ی کافی بها ندادن به همه ی رشته ها  و علایق . 
    ایران که پزشکش هم آینده شغلی درستی نداره . سر هر خیابون ده تا پزشک هست!
    مساله اینجاست فرهنگ مزخرف شده دانشگاه آزاد واحد داغوزآباد یه لیسانس میده به آدم بیسواد بعد اون آدم کمتر از میز مدیریت راضی نمیشه . میگه من با لیسانس برم جارو بزنم؟؟ و این میشه که شده .

    پاسخ:
    آره دیگه کلا اکثر رشته ها اشباع شده 
    به نظرم اسم این فرهنگ نیست اسمش بی مسئولیتیه‌. هم از طرف اون فرد بی سواد هم از طرف دانشگاه . باهاتون موافقم دانشگاه ها زیاد شده و این کیفیت آموزش رو هم پایین میاره . هزینه ای که برای ساخت یک دانشگاه غیر مفید میشه ، می‌تونه صرف پرورش چندتا دانشگاه به صورت حرفه ای  و پرورش چندین استعداد و رشته ی مفید و با ارزش بشه یا حتی کارای ارزنده ی دیگه .
    چقد خوب توضیح داده ((:
    پاسخ:
    اوهووم:-)
  • ریحانهــ (:
  • این جوری که میگن پزشکی خیلی تلخه ..
    واقعا این طوره؟اغراق نداشت؟
    این طوری یعنی هیچ وقت نمیشه زندگی کرد..
    به نظرم برا خانواده میشه وقت گذاشت چرا نمیشه؟
    بستگی داره چن شیفت طرف بمونه این طور نیست؟
    پاسخ:
    بستگی داره تلخ که نیست بالاخره هر رشته ای سختی های خودش رو داره:)
    اکثرا اینطور میگن حالا باید وارد شیم و از نزدیک ببینیم شنیدن کی بود مانند دیدن:) 
    اوهوم با یه برنامه ریزی درست میشه . 
    شیفت ها رو هم دقیق اطلاع ندارم فقط می‌دونم برای دوران اینترنی هست و اون موقع ها دیگه تابستون و عید هم تعطیل نیستی و باید بیمارستان باشی 
  • ریحانهــ (:
  • یعنی یه نفر عمومی بگیره فقط بازار کار هم نداره؟
    نمیتونه کار کنه؟
    پاسخ:
    چرا داره :-) 
    نمونه اش همین دکترخاکستری  خودمون(استاد لینکش تو پیوندهای وبلاگم هست) 
    اون تخصص و اینا واسه کسایی که قصد ادامه تحصیل دارن:)
  • ریحانهــ (:
  • اهان :)
    مرسی بابت وقتی که گذاشتی =)
    پاسخ:
    فدایت، کاری نکردم ، ریحانه جان 🤗:-)
    خیلی عاالی بود همدم :)))) 
    من که به پزشکی نمیخورم اصن:))
    پاسخ:
    دست مستانه درد نکنه:))
    هر چی خیره ان شاءلله برات رقم بخوره عزیزم:**
  • آنیا بلایت
  • سوال آخر و جواب هاش عالی بودن =)))))))))))))♡♡♡♡♡♡
    پاسخ:
    خخخخ ، جواباش بانمکه :)) 
    💓:*
  • ساناز هستم
  • حقیقتاً می تونم دندونشو تایید کنم :)))))))
    حتی مورد ده درمورد دندون فقط به یه ماه قبل امتحانا محدود میشه :))))
    پاسخ:
    خخخ الان تیکی عصبانی میشه:))
    :))

    خودتونم ک پزشکی مِخونن

    نِمِخونن ؟! :|

    پاسخ:
    اوهوم مام مِخونیم:))
    ‎(:‎
    لینک کانالش رو میشه بذاری؟ چون توی وبلاگش خبر خاصی نیست

    * برای ساناز و بقیه که در مورد دندون تصور شیکی دارن میگم
    چند تا از دوستام دندون بهشتی میخوندن
    همزمان باهم وارد دانشگاه شدیم
    من کارشناسی بودم
    اونها دکترای تخصصی
    دوسال اول شبیه بهم بودیم تا به آزمون جامع رسیدن
    بعد ازون تخصصی شد و از وسط تابستون تا نزدیک عید بدون اغراق دانشگاه و درس داشتن
    تعطیلات بین ترم و فرجه نداشتن، اونهایی که شهرای دور زندگی میکردن ترمی یه بار اگه تعطیلات رسمی کنار آخر هفته میفتاد فقط میتونستن برن خونه
    برای هر درس چندتا جزوه میخوندن که هرکدوم از اونها برای کل ترم رشته های ما کافی بود
    برای تحویل کارهای عملی هر درس هم مشکلات ریز و درشت زیاد داشتن
    اینکه پروتزشون رو دانشگاه توی کوره نمیذاشت، اگه میذاشت پول میگرفت، اگه خراب میشد باید دوباره میساختن و کل پروسه تکرار میشد و ...
    برای استفاده از آزمایشگاه تا ساعت۴ که ساعت باز بودن دانشگاه بود وقت داشتن و بعد ازون بسته میشد‎:|‎
    برای کارهای رادیولوژی باید یه ترم از دندونهایی که کار میکردن عکس میگرفتن و هر کدوم خراب میشد باید خودشون باز برای تهیه هزینه میکردن و نمره ها بر اساس کیفیت و تعداد بود

    اینها و بیشتر ازین فقط در حدی بود که من ازشون دیدم
    تقریبا توی ۴سال دوم آرامش و تفریح خاصی ندیدم
    فشار روانی جو این دانشگاه و دوری از خانواده و ... برای همه رشته ها بود و اذیت کننده اس

    پاسخ:
    اینم لینک کانالش:) بیشتر روزمرگی هاش رو می‌نویسه :-)
    هوم باهات موافقم . این سه تا رشته هر کدوم به نوبه ی خودشون سختی های خودشون رو دارن . چون ما صرفا از بیرون میبینیم اینجوریه . البته یه حقیقت  هم اینه که خب دندون زودتر از پزشکی نتیجه میده و خبری از شیفت و شب بیداری و اینا نیست . طول تحصیلش هم کوتاه تره . 
    پریا دندون میخونه . قسمتی از این سختی ها رو تو نوشته هاش میشه دید:) 
    ممنان‎(:‎
    من فقط سختی هاش رو گفتم 
    چون واقعا فقط یه ماه قبل از امتحانها نیست‎:|‎
    پاسخ:
    قربان شما:)
     صحیح:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">