افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

چهل قاعده ی عشق

دوشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۴۹ ب.ظ

چهل قاعده ی عشق یا همون ملت عشق کتابی هست که موضوع اصلیش رابطه ی بین شمس تبریزی و مولانا هست ‌. خوشحالم که سال جدیدم رو با خوندن این کتاب پر بار شروع کردم.

 خب این دفعه با توجه به کامنت یکی از دوستان (سید مقدام حیدری)در وبلاگ یکی دیگر از دوستان (دکتر دلژین ) تصمیم گرفتم این کتابی که تازگی ها اسمش زیاد شنیده میشه و احتمالا برخی از مخاطبان وبلاگم هم اون رو خوندن ، به سبک سوال و جواب معرفی کنم . از بین کسانی که این کتاب رو خوندن اگه حوصله و وقت داشتن میتونن به این سوالات جواب کوتاهی  بدن و در نقدش بیشتر کمکمون کنن:) 

پ.ن: به دلیل سنگین بودن دروس و بی پولی دوران دانشجویی 😁   فقط وقت میکنم  کتاب هایی رو که انجمن کتاب خونی دانشگامون  انتخاب می‌کنه بخونم .چندتا کتاب که دوستان معرفی کردن مثل بیوتن، همسایه ها و تاب طناب دار و ... رو تابستون بخونم ان شاءلله:)

👇🌸🌿

1. این کتاب چه حس و حالی به من منتقل کرد ؟

حس شرمندگی در برابر جزءیی مثل روحم که انطور که باید بهش رسیدگی نکردم . 

2.چقدر گیرا و لذت بخش بود ؟ 

  سیر داستان غافلگیرانه نبود ولی کشش خاصی داشت به طوری که هم دلم نمی‌خواست همش رو یه دفعه بخونم و تموم کنم هم دلم نمی‌خواست کتاب رو زمین بذارم ! لذت بخش بود و تامل برانگیز.

3. آیا مفید و در بردارنده ی اطلاعات مفیدی بود؟ چه نقدی دارم؟

بله سرشار از اندرز ها و راز های شناسی ! بود که برای زندگی لازمه . راز ها و قاعده هایی که لابه لای بی حوصلگی ها ، بی توجهی ها و روزمرگی ها مون به فور دست خوش فراموشی شدند. 

اما اطلاعاتی که در مورد زندگی شمس تبریزی و مولانا در این کتاب جمع آوری شده به اندازه ای نبود که بتونه خواسته ی ذهن خواننده رو ارضا کنه . زندگی و خصوصیات  شمس هم همانطور که واقعا بوده بیان نشده بود و میشه گفت تا حدودی آغشته به افسانه شده بود . برای مثال؛ در این کتاب اشاره شده که شمس توسط دسیسه و حسد و تنفر  از سوی علإ دین، پسر مولانا، به قتل رسید در حالی در چندین منبع  ذکر شده که شمس  چند روز پس از فوت همسرش کیمیا خاتون قونیه رو ترک کرده و دیگه هرگز به پیش مولانا برنگشت ‌‌‌‌. و چند تا مورد دیگه که نیازمند مطالعات بیشتری هست . 

در کل کتاب خیلی خوبی بود چون جملاتی داشت که حین خوندن میخوکوبشون می‌شدی و سر در جیب تأمل و تفکر  فرو می بردی:دی 

4.ایا تونست چیزی رو در من تغییر بده یا تقویت کنه ؟ 

بله ! در حین خوندن این کتاب مدام مراقب بودم تا در مورد کسی پیش داوری نکنم ظاهر و باطنم یکی باشه برای عشق احترام بیشتری قائل باشم و محبت کردن و مهربان بودن رو فراموش نکنم . حسن ظن داشته باشم و از بند تعلقات رها باشم. بعد از هر بار خوندن مثل باتری شارژ میشدم . انگار روحم رو مهمان یک مهمانی بی نظیر کردم ‌. 

ان شالله که این اثرات مستدام باشه😌😅

5. آیا توصیه به مطالعه آن می کنم یا خیر؟ 

بله حتما قطعا این کتاب ارزش حداقل یک بار خونده شدن در عمرتان رو داره . اما اگر هدفتون شناخت بیشتر زندگی مولانا و شمس تبریزی باشه طبق جستجو جو هایی که کردم بهتره یکی از کتاب های «پله پله تا ملاقات با خدا» اثر دکتر غلامحسین زرین کوب «باغ سبز عشق» اثر دکتر اسلامی ندوشن  رو هم در کنارش بخونیم تا به طور ملموس تر و واقعی تر با اون ها آشنا بشیم . من خودم هم هنوز نخوندم این کتاب ها رو . 

6. بخش هایی از کتاب که دوست داشتم؟

یک.«چه شگفت انگیز ! او مرده اما هنوز زندگی می کند! من اما هر روز می میرم و باز می میرم!»

دو.«در جست‌وجوی زندگی هستم که به زیستنش بیرزد؛ همین طور دانشی که به دانستنش بیرزد»

سه.«شاگرد مو قرمز تو نمی توانی مرید من بشوی. به اینکه دیگران چه فکری می کنند و چه نظری دارند خیلی اهمیت می دهی . اگر اینطور باشی انتقاد ها و حرف های آن ها نمی گذارد هیچ کاری بکنی .»

چهار. «آزمودن صحت ایمان دیگران وظیفه ی ما انسان ها نیست . بنده نمی تواند ایمان بنده ی دیگر را بسنجد . مگر نمی دانی؟ » 

پنج.«خواندن ، کوشیدن و دیگران را روشن کردن دِین بنده به خداست و برای عمق بخشیدن به آگاهی ام بسیار خواندم و بسیار کوشیدم.»

شش.«اگر پاک کردن قلبت را نمی دانی بیهوده وضو نگیر. پرودگار من تاجر نیست که با امثال تو تجارت کند.»

هفت.«عاشق رانده می شود ، اما نمی راند. عاشق آزار می بیند اما آزارش به مورچه هم نمی رسد . عاشق که شدی میفهمی .»

هشت.«آدم هایی پیدا می شوند که از ترس جهنم یا از شوق بهشت ایمان می آورند که اگر ایمان نیاورند بهتر است . کی کی را گول می زند ؟ اگر دست من باشد یک سطل آب بر می دارم و آتش جهنم را خاموش و بهشت را به آتش می کشم تا فقط و فقط عشق بماند . باقی همه یاوه است»

نه.«مراقب باش از راستی هایت بت نسازی.! ایمانت بزرگ باشد اما با ایمانت در پی بزرگی نباش » 

ده.«خدا کبر را دوست ندارد ، می خواهد متواضع باشیم از این رو حتی در قضایایی که حق کاملا با ماست نباید برتری خود را به رخ بکشیم »

یازده.«بیا در آرامش صحبت کنیم اول باید عصبانیت فروکش کند تا متوجه حرف هایی که می خواهم بزنم بشوی . اگر زره قلبت را نرم نکنی هر حرفی که بزنم به تو بر می خورد »

دوازده .«فقط نادان ها گمان می کنند که همه چیز را می دانند.»

سیزده.«یادمان باشد به شایعه ها گوش ندهیم و دشنام را با دشنام جواب ندهیم » 

چهارده .« دوست دارم توی اتاقم بنشینم و با مرده ها صحبت کنم . مرده ها بر خلاف زنده تا پیش داوری نمی کنند .»

پانزده .« در حق خودت بی انصافی می کنی . همگی همانیم که هستیم مهم این است که آیا جسارت آن  را داریم که خودمان را تغییر بدهیم ؟»

شانزده.«اگر کسی را که دوست داری از دست بدهی بخشی از وجودت همراه با او از دست می رود.»

هفده.«انسانی که شکست خورده گمان می کند تا ابد مظفر می ماند و اکثر شکست خورده ها گمان می کنند تا آخر عمر کمر راست نخواهند کرد . حال آنکه در این دنیای فانی باد به سرعت جهت عوض می کند .»

هجده.«اگر زنی عاشق روح مردی شود ، وجود نزار و بیمارش را نیز می تواند دوست داشته باشد .»

نوزده .«چیزی که لازم داریم این است که خودمان را جزء به جزء بررسی کنیم نه اینکه به دنبال خطا در دیگران باشیم .»

بیست.«در اذان صبح جمله ای هست که در دیگر اذان ها نیست ؛ نماز از خواب بهتر است!» 

در پایان ببخشید اگه طولانی شد به قول این کتاب مرامتان عشق، عشقتان باقی 😊

  • ۹۷/۰۱/۱۳
  • همدم ماه

نظرات  (۷)

همدم به نظرت کتاب ملت عشق با طریقت عشق یکیه؟! 
پاسخ:
طریقت عشق موضوعش چیه ؟
ان شالله بعدا بخونمش 😊
پاسخ:
ان شالله😊
  • گرافیست ارشد
  • بـه بـه ، بسیار عالی ...
    هرکه در عشق سر از قله برآرد هنر است..!
    همه تا دامنه‌ی کوه تحمل دارند ...❤️
    سپاس
    پاسخ:
    بسیار ممنون🌸🌿
    هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق🌸
    خواهش:)

    نویسنده اش همین آقای الیف هست
    موضوعش هم همین عشق و مولانا و. . .
    شاید همین کتاب باشه اما با یه ناشر و مترجم دیگه. 
    خیلی گشتم اما چیزی دستگیرم نشد
    پاسخ:
    آره هوپ فول جانم همینه 
    الان برات یه چیزی می‌فرستم در موردش :)
    این تولیست خوندن منم هست:)
    پاسخ:
    خیلی هم عااالی 😊 
  • گرافیست ارشد
  • احسنت ...
    هر که را عشق نباشد نتوان زنده شمرد...
    وان که جانش ز محبت اثری یافت ، نمرد..
    اینم شعرش :)
    دوست داشتید وبلاگ ما رو هم دنبال کنید .
    پاسخ:
    بسیار عالی 
    ممنون :)
    باشه حتما  :)
  • گرافیست ارشد
  • سپااس
    پاسخ:
    خواهش

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">