افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

برا انتخاب رشته پیش مشاور برم یا نه ؟(کنکوری)

يكشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۵ ب.ظ

نزدیک اعلام نتایجه و کم کم  بحث در مورد انتخاب رشته گرم میشه :) 

خب من پارسال این سوال خودم بود و از بقیه می‌پرسیدم حالا می‌خوام تجربیاتم رو بگم: 

چند روز پیش یه پیامک به گوشی مامانم اومد که محتوی این پیام بود : کنکوری عزیز ، ما پارسال رتبه ی سی و پنج هزار را رشته ی فلان دانشگاه صنعتی شریف قبولاندیم! با انتخاب رشته ی جادویی ما با رتبه ی ان هزار دانشگاه تهران قبول شوید !

بعد یاد مشاور خودم افتادم که پارسال بعد کنکور بهم پیام داد و ضمن درخواست یک هزینه هنگفت و با چندتا مثال رتبه ی ان هزاری که رشته های تاپ آوردن !!! ازم  دعوت کرد تا انتخاب رشته ام رو به اون بسپارم! 

من این کار رو نکردم و با توجه به محدوده ی رتبه ام از تو سایت کانون میدونستم چی میارم و کجا میارم . 

بنابراین به نظر من اول از همه خودتون جستوجو کنید و به نظرم نیازی نیست برا انتخاب رشته به مشاور مراجعه کنید چون مشاور هم کار خاصی نمیکنه من باب مثال یکی از دوستام پیش همین مشاور خودمون رفت مشاور ازش پرسیده بود چه رشته هایی رو علاقه داری بعد بهش گفته بود چه شهری علاقه داری بعد بهش گفته بود خب همینا رو به ترتیب علاقت بنویس !:/ فقط یادمه دوستم پشیمون بود از اینکه این همه هزینه داد واسه کاری که خودش می‌تونست با کمک و راهنمایی پدر و مادرش و اطرافیان دلسوز و با تجربه اش بکنه  . والا این حقوقی که مشاور ما در میاورد( مشاوره ی تحصیلی در طول سال  و انتخاب رشته) ماهانه به گفته ی خودش گاهی به میلیارد هم می رسید حالا الله اعلم! 

اما من رفتم یه تفالی هم به انتخاب رشته ی مجازی سازمان سنجش زدم و پولم رو ریختم تو چاه ! چون اون چیزایی که تو سایت کانون بدست آوردم خیلی بیشتر از این انتخاب رشته ی مجازی کمکم کرد و میتونم بگم مجازی سنجش تقریبا تاثیری تو انتخاب رشته‌ام نداشت . حالا بازم اگر خواستید میتونید بعد از اعلام نتایج  ،از انتخاب رشته ی مجازی سنجش هم استفاده کنید  و یه دیدی بگیرید  . 

یادتون باشه اگر اولویت های اول  خودتون رو استان خودتون انتخاب کنید یه امتیازی بهتون تعلق میگیره به خاطر اینکه اول استان خودتون رو انتخاب کردید جدای از بحث رشته های  بومی مناطق . 

اما بعد از اون دیگه فرقی نمیکنه که اول  رشته ی دلخواهتون تو  دانشگاه تهران رو زدید یا اصفهان رو . اما اگر اول استان خودتون رو نزنید این امتیاز شانس بیشتر(فکر کنم  بیست سی درصد ) بهتون تعلق نمیگیره . این رو دوستم بهم گفت زیاد مطمین نیستم شما هم بپرسید از بقیه ولی یادمه که من برا انتخاب رشته بابام و عموم کمکم کردن و عموم هم یه بار به این موضوع اشاره کرد. همین دوستم رتبه اش هفتصد شده بود و اول دانشگاه مشهد و اصفهان و تهران رو میزنه و مشخص  بوده که با این رتبه اینجا ها قبول نمیشه بعدش هم استان خودمون رو زد و با رتبه ی هفتصد و خورده منطقه سه بدون‌سهمیه پزشکی دانشگاه شهر خودمون رو هم قبول نشد ! و داره با این رتبه و رتبه ی کشوری چهار هزار  پزشکی  بومی مناطق  میخونه ( و این خیلی بی انصافیه با این رتبه ی خوب )  در حالی که یکی دیگه از همکلاسی های هم شهری‌م با رتبه ی هزار و دویست عادی روزانه میخونه . فقط این نکته رو دقت کنید . حالا بازم میگم شماهم  بپرسید و توضیحات دفترچه رو خوب بخونید  .از دوستان بیانی هم اگر کسی چیزی در این مورد می‌دونه بگه بهمون:)

هر چی به خانواده نزدیک تر باشید راحت ترید پس اگر در انتخاب های اولتون بومی گزینی و منطقه و قطب رو مد نظر قرار دادید ، ضرر نکردید . خوابگاه هم خوبه هم بد ولی هیچی مثل خونه ی خود آدم و غذای مامان پز نمیشه:))

و یه نکته ی دیگه اینکه سعی کنید اکثر شهرای ایران رو بزنید و تمام انتخاب هاتون رو پر کنید . 

در مورد تربیت معلم هم ، برای امسال ظرفیت پذیرش چندین برابر شده . دوست من پارسال با رتبه ی سه هزار دبیری زیست اصفهان رفت  و الان بسیار بسیار راضی‌ه . مخصوصا واسه دختر خانم ها به نظر من تربیت معلم خیلی تر و تمیز و شیکه و آینده ی معلومی داره . از همون بدو تحصیل براتون سابقه ی خدمت حساب میشه و حقوق نزدیک به یک میلیون هم هر ماه به حسابتون واریز میشه و راحت میشه ادامه تحصیل داد ، هیئت علمی و استاد دانشگاه شد. 

برای پشت کنکور موندن هم اول  مطمئن بشید که امسال بیشتر از پارسال تلاش می کنید و شرایط مساعدی دارید . رشته هایی که کارشون تو بیمارستانه و کار عملی داره   اکثرا رشته های خوبی هستن و میتونید ادامه بدید و حتما هم موفق میشید ، هر رشته ای بیارید مهم اینه که با جون دل بخواید و فقط به  همون چهارتا چیزی که استاد میگه اکتفا نکنید  :) 

نظر شما چیه ؟ خب حالا از دوستانی که در مورد مشاور و انتخاب رشته تجربه دارن دعوت میکنیم که تجربیاتشون رو در قالب یک کامنت با ما شریک شن:) 

  • ۹۷/۰۵/۰۷
  • همدم ماه

نظرات  (۱۴)

تجربیات خوبی بود ...
یادش بخیر من انقد برام مهم بود یه شهر شانسی و یه رشته همینجوری زدم همونم اوردم (:
پاسخ:
ممنون که وقت گذاشتید خوندید:)
:))
اون نکته بیست سی درصد واسه اولیت اول شهر خودت باشه خیییلی برام جالبه هیچوقت نشنیده بودم


مرسی که نوشتی واسمون :-*
پاسخ:
فکر کنم تو دفترچه هم یه اشاره کرده باشه :) 

قربونت لیموی جان^_^
خداوند یار و یاور کنکوری ها باشه که این روزا خیلی پریشون هستن
پاسخ:
آمین:) 
ان شالله که هر چی صلاح و مصلحتشونه رقم میخوره:)
مرسی که تجربیاتتو گفتی دوست خوبم :**
درمورد مشاورم حق با توئه من پارسال همینطور شد ینی خودمم میتونستم اینکارو بکنم!!!:/
اما میترسم که ریسک کنم واسه همین امسال میرم پیش یکی دیگه!! امیدوارم اینطور نباشه خودش که میگفت نه من فلان کار میکنم و بومی و کوفت و زهرملر:)) نمیدونم واقعا...

تو خودت خوابگاهی هستی؟؟ من نمیدونم چرا اینقد عاشق خوابگاهم واسه همین دلم میخواد شهر دور تری قبول شم ...واینکه دوس دارم ی شهر دیگه باشم و بتونم جای متفاوتیو تجربه کنم:دی

تربیت معلمم تنها دلیل مخالفت من این چادری شدن و فضای مدرسه داشتن دانشگاهشه ...اها علاقه ب تدریسم ندارم خیلی ولی واقعا از لحاظ شغلی خوبه:/
باید درموردش بیشتر فکر کنم و خودمو جای ی معلم تصور کنم ببینم میشه؟!!!

پاسخ:
خواهش میکنم عزیزم:)
آره بعضی مشاور ها فقط به فکر منافع خودشون هستن پس باید اگر پیش مشاور هم رفتیم از اینکه فرد دلسوز و با تجربه ای هست اطمینان پیدا کنیم . خدایی خدا رو خوش نمیاد که واسه یه انتخاب رشته مثلا پونصد تومن یا یک میلیون بگیرن:/
نه من خوابگاعی نیستم . اتفاقا من هم مثل تو دوست داشتم خوابگاهی بشم اما واسه  خوابگاهی شدن باید خیلی قوی باشی من فکر میکنم اینکه خدا نخواست خوابگاهی بشم خیلی به صلاحم بود  :) زندگی تو خوابگاه و یه شهر جدید هم تجربه های خیلی خوبی می‌تونه به همراه داشته باشه :)
دوست من رتبه‌ش پنج هزار شد رفت بینایی سنجی بعد وسط سال تکمیل ظرفیت فرهنگیان قبول شد و الان فرهنگیانه. اونم چون چادری نبود چادر میپوشه الان تو دانشگاه ولی خب آینده ی مطمئن تری داره و اینکه اون سخت گیری هم که میگی  بیشتر واسه همون چهار سال تحصیله:) تدریس هم میتونی یه مدت تدریس کنی در صورتی که بین ادامه تحصیلات فاصله نیفته و تا دکترا بری میتونی هیئت علمی بشی:)
فکر کنم پست اخیرم کاملا بتونه دلیل خوبی برای نرفتن پیش مشاور باشه . . .
پاسخ:
آره اتفاقا من این پستم رو  پیش نویس کرده بودم و داشتم کامل میکردم  همون روزش تو در مورد مشاورت گفتی و خیلی خوشحال شدم که با هم هم نظر هستیم:)
یک دنیا ممنونم همدم جان از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتی 
پاسخ:
قربونت عزیزم:)
به نظر من رفتن پیش یه مشاور کاربلد خوبه؛ زمان انتخاب رشته ی ما یه سری رشته های بورسیه بودن که بعضی از ما اصلا اسمشونو نشنیده بودیم، بعد که یکی از دوستامون قبول شد دیدیم عه! همچین چیزی هم بوده.
هرچند ما رشته ی دلخواهمونو انتخاب کردیم و قبولم شدیم، ولی اگر قبول نمیشدیم اون فرصت رو هم از دست داده بودیم!
پاسخ:
منم تا حالا رشته های بورسیه رو نشنیده بودم جالبه. البته من فکر میکردم تو دانشگاه اگر دانشجوی تاپی باشیم امکان بورسیه شدن از همون دانشگاه وجود داره:) 
آره ولی مسئله اینه که خیلی از مشاورا تو این آشته بازار سوء استفاده میکنن و هم چین با آب و تاب خودشون رو تحویل میگیرن ، اگر مشاور کار بلد و با تجربه و سابقه دار و دارای اطلاعات خوبی باشه  خوبه ازش کمک گرفت:)
  • آقای برادر
  • سلام...
    ...اول اینکه بازه های رتبه قبولی در دانشگاه و رشته های مد نظرم از سایت قلمچی در آوردم...چند بار دفترچه انتخاب رشته رو خوندم و در آخر خودم ترتیب رو به صورت نزولی چیدم ...نزولی چطور؟؟یعنی شما اول بهترین گزینه ممکن که میتونی قبول بشی رو اول ،بعد به ترتیب همین اولوبت چینش میکنی اولویت ها هم متفاوت...یعنی آخرین گزینه طوری باید باشه که به یه رشته ای برخورد کنه ...برای بعضی شهر مهم برای بعضی رشته و برای بعضی دانشگاه...ولی الویت رو بر اساس رشته بگذارید...
    بعد از چینش خودم پیش چند تا مشاور رفتم 3 تا تو شهر خودمون و یکی هم توی مرکز استان تا ببینم چی کار میکنن....ولی هیچکدوم به درد نمی خورو به جز یکی توی شهر خودمون که اطلاعات درستی داشت ولی اون اطلاعات رو خودمم میدونستم...یعنی یادمه مشاوری که تعریف می کردن تو مرکز استان و فلان و خیلی خوب من یه چن تا نکته بهش گفتم که نمی دونست....
    بعد در مورد رشته فرهنگیان اینکه این رشته جزء رشته های نیمه متمرکز حساب میشه و اگر مایل هستین حتما به این رشته برین ،این رشته ها باید در اواویت اول قرار بگیره تا سیستم انتخاب رشته براتون حسابش کنه....
    درمورد فردی که خانم دکتر گفتن که 700 آورده و اون یکی 1200...اولا هردو شن دختر هستن یا پسر یا متفاوت...دوما رتبه کل میتونه 700 باشه ولی زیر گروه یک 1700..و اینطوری قبول نمیشه...

    و توصیه آخر ،خودتون از اینترنت و جاهای دیگ اطلاعات کسب کنید دفترچه رو خوب بخونید حتما از سایت قلمچی استفاده کنید بعد بر اساس اولویت قرار بدین ...بعد از اون برای مشورت میتونین از یک مشاور حرفه ای که دنبال کلک زدن نیست استفاده کنید....
    چون همون طور که میدونین امکان نداره بشه با رتبه 20000 پزشکی قبول شد....وبعضی اوقات توی سایت قلمچی دیدم که با چنین رتبه هایی قبول شدن ،دلیل اونم اینه که سهمیه دارن:)

    پاسخ:
    سلام
    ممنون بابات توضیحات
    اگر کسی رتبه ی خیلی خوبی آورده و احتمال قبول شدن تو اون رشته صد دردصده دیگه حالا حتما نیازی نیست که مثلا اگر بندرعباس زندگی می‌کنه حتما اولویت اول رو بندر عباس بزنه مثلا احتمال قبولی با اون رتبه تو همه دانشگاه ها وقتی صد در صد باشه دیگه شهر مورد علاقه اش رو اول بزنه . این نکته ی سی درصد رو من بیشتر واسه رتبه های لب مرزی گفتم:)
    اون هفتصد دختر بود اتفاقا من هم به رتبه ی زیر گروهش شک کردم چون ریاضی فیزیکش رو خیلی بالا زده بود بر عکس زیست و شیمی  و پرسیدم ازش گفت که اونم زیر هزار بوده حالا بازم نمی‌دونم چه حکمتی بود اصلا به این ربط داشت یا نه 🤔 ولی اون هزار و دویست پسره دیگه نشد ازش چیزی بپرسم  
    بابت توصیه ی آخر هم مچکریم:)
    سلام. مرسیی از پست خوبت. ان شاءالله موفق باشی :)
    + این دوستت که بینایی سنجی قبول شده سهمیه نداشته؟؟ منطقه3؟
    پاسخ:
    سلام عزیزم قربانت ؛-)ممنونم  موفق تر باشی ان شاء الله:)
    + الان ازش پرسیدم گفت که سهمیه پنج درصدی داشته:)
    *^▁^*
    + واا چ عجیب! 5 درصدی ک قبولیش سخت تره. یکی از بچه های ما با 800 این سهمیه دارو تعهدی قبول شد..
    پاسخ:
    آره . پارسال خیلی وضعیت وخیم بود ، مثلا دوست منم اصلا فکرش رو نمی‌کرد با هفتصد اینجا قبول شه اونم تعهدی حالا یه چیز جالب یه دوست دیگم رتبه اش هفتصد شده بود پزشکی مرکز استانمون رو آورد و تفاوت رتبه اش با همین هفتصدی فقط شیش تا بود:// 
    با توجه به اینکه گزینش داوطلبان در کد رشته های انتخابی بر اساس نمره کل اکتسابی در زیر گروه ها یا معدل کل کتبی دیپلم و با رعایت سایر ضوابط و شرایط صورت می پذیرد لذا اولویت کد رشته های انتخابی در فرم انتخاب رشته های تحصیلی صرفا تقدم ترتیب علاقه داوطلب را به ادامه تحصیل در هر یک از رشته محل های انتخابی وی تعیین میکند و تاثیر دیگری در پذیرفته شدن وی ندارد



    همدممممم , با توجه به این فکر کنم اون سی درصد بومی و اینا که حتما باید اولویت باشه درست نیست نه؟
    پاسخ:
    اهوم پس فکر کنم ترتیب زیاد  تاثیری ندارد ولی خب اینکه شانس قبولی تو استان خودمون و استان های قطب خودمون تاثیر بیشتری داره درسته . ولی نمی‌دونم چرا پس واسه دوستم اینجوری شد ؟ آخه میگم یه دوست دیگم رتبه اش شیش هفتاد کمتر از این هفتصدی بود و مرکز استانمون بدون تعهد قبول شد:/  هفتصد تعهدی انتخاب بیستمش شهر خودمون بود و هفتصد بدون تعهد دانشگاه تیپ دو مرکز استانمون انتخاب پنجمش! رتبه ی زیر گروه اول اون تعهدی هم هشتصد بوده
    ____________________
    داوطلبان باید هوشیار باشند که انتخابانشان براساس سه پارامتر انجام گیرد:
    1- ابتدا رشته و دانشگاه هایی که مورد علاقه و ترجیح شخصی آنهاست را از میان دفترچه انتخاب کنند.

    2-انتخاب رشته هایی که با رتبه داوطلب با توجه به علایق و ترجیحاتش همخوانی بیشتری دارددر مرحله بعدی قرار می گیرد.

    3-دانشگاه هایی که چندان مورد علاقه فرد نیستند همچنین رشته هایی که خیلی علاقه ندارند ولی چون مایل هستند که همین امسال پروسه کنکور به اتمام برسد و قصد شرکت مجدد در کنکور را ندارند در مرحله آخر انتخابات آنها جای می گیرد.

    مراحل انتخاب رشته هوشمندانه

    مرحله اول: شناخت رشته های دانشگاهی و دانشگاه های شهرهای متفاوت و کسب اطلاعات درخصوص سطح علمی و امکانات رفاهی دانشگاه ها همچنین بعد مسافت شهرها تا شهر داوطلب.

    شناخت رشته تحصیلی از آنجا که سالهای تحصیلی فرد براساس همین شناخت رقم می خورد بسیار حائز اهمیت است زیرا داوطلب باید درباره رشته تحصیلی، ماهیت درسی، آینده شغلی و تحصیلی آن همچنین شرایط ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آن رشته اطلاعات داشته باشند تا بتوانند تصمیم گیری درست انجام دهند.مطالعه دقیق دفترچه می تواند در انتخاب صحیح داوطلبان کمک بسیار کند.

    مرحله دوم :انتخاب رشته های مورد علاقه به ترتیب اولویت، استانها و شهرهایی که مایل هستند با قبولی در آن ادامه تحصیل دهند که سازمان سنجش با استانی، ناحیه ایی، قطبی و کشوری کردن تمامی رشته های تحصیلی به داوطلبانی که از استان خود یا استانهای همجوار انتخاب رشته می کنند شانس قبولی زیادی داده است.

    داوطلب نباید خود را از این امتیاز محروم کند،
    ______

     اینو از یه سایت انتخاب رشته کپی کردم
    صفحه ی پنج تا هفت دفترچه نوشته نوع گزینش رشته های روزانه بومی و استانی و شانس این رشته ها بیشتره . البته فکر کنم همون طور که تو گفتی اولویت زیاد تاثیر نداره هر چند به نظرم بهتره که استان ها و شهر های قطب در اولویت قرار بگیره . ممنون که گفتی لیمو جان:)
    بنده که تا به حال مشاور نرفتم :)
    فقط سوال دارم، تربیت معلم شرایط سنی داره؟
    پاسخ:
    :)
    بله فکر کنم تا سن حداکثر بیست و دو سه سال . البته امکان داره امسال کمی بالاتر ببرن سن رو:)
    سلامن علیکم 
    بعد از سااااالها.

    200 دادم که بازم الان فکر میکنم زیاد بود.ولی خب تحت تاثیرکارش قرار گرفتم.حتی الان هم.رو هوا پیش بینی کرد و واقعا هم درست بود.
    ببین من میگم با این اوضاع ،1 در میلیونه که کسی کارشو بلد باشه واقعا.اینایی که کاربلدن انقدر جار نمیزنن.
    اگه حرفشو گوش میکردم الان روانشناسی میخوندم.ولی خب یه چیز دیگه تو نظرم بود کلا داشتم باهاش مقاومت میکردم.
    خیلی خیلی خوب میدونست کجا قبول میشم.ولی واسه دل من یه کار دیگه میکرد.مشخص بود از زبان بدنیش.

    دانشگاه برای یه سریا واقعا خبری نیست.ولی برای گروهی دیگه خب آرمانشهر خوبی میتونه باشه.

    دنبال علاقه برید...چون حتی اگه پشیمون بشید به جبر زندگی اعتراف نمیکنین و میگین" انتخاب عاقلانه و علاقه مندانه خودم بود"..

    زندگی خوابگاهی واقعا ممکنه خوش بگدره ، ولی خب درس خوندن تو  خوابگاه تا حد زیادی سخت میشه...

    خلاصه زندگی خودتونه.هرکاری دوس دارین بکنین!فقط به خودتون دروغ نگین
    پاسخ:
    سلاااام به به ببین کی اینجاست 💓🤗
    آره واقعا به نظر منم بد نیست با مشاور هم یه مشورتی کرد و به اطلاعات اضافه کرد ودر نهایت خودمون باشیم که انتخاب میکنیم  اما دیگه بعضی ها واقعا سو استفاده میکنن 
    چقدر خوب دقیقا وقتی علاقه هست دیگه نمیشه انداخت تقصیر جبر زندگی:)
    یه دنیا ممنون دنیاجان  به خاطر توضیحات و تجربیات مفیدی که توضیح دادی؛-)
    سلام
    در مورد اولویت قبولی با محل سکونت شنیدم ولی نمیدونم در این حد جدی طراحی شده یانه
    ولی قطب بندی بجز رشته های زبان، توی قبولی اثر داره
    الان هرچندتا استان باهم قطبن و با یه رتبه مشابه امکان قبولی توی قطب بیشتره
    مثلا تهران، مرکزی و مازندران و سمنان اگر اشتباه نکنم قطب بودن و ازین شهرها بیشتر پذیرش دارن
    تقریبا به مرکزیت یه دانشگاه مطرح قطب ایجاد میشه
    اگه کسی حتما میخواد امکان قبولیش هرز نره اول رشته های بالای قطب نودشو بزنه بعد رشته های پایین غیر قطب چون احتمال قبولی بالاتره!
    * در مورد خوابگاه، هم به رشته تون نگاه کنید هم به ویژگی های اخلاقیتون
    پزشکی خوندن توی یه شهر دیگه یعنی هفت سال دوری مداوم
    و هر رشته دیگه ای یعنی چهارسال دوری
    اگر کشش شرایط متفاوت و تحمل اخلاق و فرهنگهای مختلف رو ندارین و نمیتونین به راحتی درس بخونین، ریسک خوابگاه رفتن رو نکنید...
    پاسخ:
    سلام من جان(: 
    خیلی خیلی ممنون بابت توضیحات مفیدت نکته ی قطب نکته ی خیلی  خوبی بود :) 
    در مورد خوابگاه هم کاملا باهات موافقم ممنون عزیزم:)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">