افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

در روزنِ دلم نظری کن چو آفتاب ، تا آسمان نگوید که آن ماه بی وفاست....

افکار معلق

یارب از عرفان مرا پیمانه‌ای سرشار ده
چشم بینا، جان آگاه و دل بیدار ده

«صائب تبریزی»

خویش را پیش‌تر از مرگ، خبر باید کرد

يكشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۵۷ ب.ظ

تو سخنرانی که فاطمه از استیو جابز گذاشته بود تو وبش  یه نقل قول بود که مثل همون شوک وجودی سنگ قبر یالوم‌بود ولی این قشنگ تر بود 

همین که اگه میدونستی  امروز آخرین روز زندگی‌ته از امروزت راضی بودی ؟ 

یا اینکه اگه بدونی هر روز که پا میشی آخرین روز زندگی‌ته چجوری زندگی میکردی؟

نه بذار اینجوری بگم اینکه هر روز با این تفکر زندگی کنیم که آخرین روز زندگیمون‌ه حالا چه کارایی میکردیم که باید میکردیم یا دوست داشتیم تو آخرین فرصت زنده بودن انجامشون بدیم .  اگر امروز آخرین فرصت بود دوباره این کارا رو انجام میدادی؟ 

تو شوپنهاور( آه دختر حالمون رو بهم زدی حالا خوبه یه کتاب خوندی که هی ازش نقل کنی:دی) جولیوس سرطان داره و دکترها بهش میگن که یه سال مفید زنده میمونه . اون تصمیم گرفت که این یک سال خوب رو  با ماتم گرفتن برای اینکه یه سال بیشتر وقت نداره تبدیل به یه سال بد نکنه و اون یه سال شد بهترین سال زندگیش . 

اون بیمار هایی رو به یاد آورد که سرطان باعث شده بود خردمند تر بشن، به خود شکوفایی برسند و بعضی از اون ها اولویت های زندگی‌شون رو دوباره بچینن ، قوی تر بشن و یاد بگیرن به آنچه دیگر برایشان ارزشی ندارد «نه» و به چیزهایی که واقعا مهم بود _مثل عشق به خانواده و دوستان ، دیدن زیبایی های اطرافشان _«آره» بگن ‌.

سخنرانی رو هم از اون قسمت که لینک رو گذاشتم گوش بدید خیلی خوب بود . 

حالا بپرسیم از خودمون همون سوالی که استیو هر روز جلو آیینه از خودش می‌پرسید

خدایا اگر امروز آخرین روز زندگی ما بود ، بازم کارایی که امروز کردیم رو دوباره انجام می‌دادیم ؟ 

جواب خود من که نه‌ه! 

  • ۹۷/۰۴/۱۷
  • همدم ماه

نظرات  (۱۴)

اون سخنرانی خیلی قدیمیه.
من خودم دارم طوری زندگی می کنم که روز آخر زندگیمه
پاسخ:
احسنت بر شما :-)
خب من تازه شنیدمش:) 
اون نقل قول رو قبلاً شنیده بودم اما ازش گذشته بودم 
امروز این نوشته ی سروش صحت رو خوندم و جالب بود بعدشم پست شما رو

داشتم از گرما می مُردم.
به راننده گفتم دارم از گرما می میرم.
راننده که پیر بود گفت :
«این گرما کسی رو نمیکشه.»
گفتم:
«جالبه ها،الان داریم از گرما کباب می شیم، شش ماه دیگه از سرما سگ لرز می زنیم.» راننده نگاهم کرد. 
کمی بعد گفت :
«من دیگه سرما رو نمی بینم.»
پرسیدم :
«چرا؟»
راننده گفت :
«قبل از اینکه هوا سرد بشه می میرم.» خندیدم و گفتم :
«خدا نکنه.»
راننده گفت :
«دکترا جوابم کردن،دو سه ماه دیگه بیشتر زنده نیستم.»
گفتم:
«شوخی می کنید؟»
راننده گفت :
«اولش منم فکر کردم شوخیه،بعد ترسیدم بعدش افسرده شدم ولی الان دیگه قبول کردم.»
 ناباورانه به راننده نگاه کردم. 
راننده گفت :
«از بیرون خوبم، اون تو خرابه... اونجایی که نمیشه دید.»
به راننده گفتم :
«پس چرا دارین کار می کنین؟»
راننده گفت :
«هم برای پولش، هم برای اینکه فکر و خیال نکنم و سرم گرم باشه، هم اینکه کار نکنم چی کار کنم.»
به راننده گفتم :
«من باورم نمیشه.»
راننده گفت :
«خودم هم همین طور... باورم نمیشه امسال زمستان را نمی بینم، باورم نمیشه دیگه برف و بارون را نمی بینم، باورم نمیشه امسال عید که بیاد نیستم،باورم نمیشه این چهارشنبه، آخرین چهارشنبه ١٧ تیر عمرمه.»
 به راننده گفتم :
«اینجوری که نمیشه.»
 راننده گفت :
«تازه الانه که همه چی رو دوست دارم، باورت میشه این گرما رو چقدر دوست دارم؟»
دیگر گرما اذیتم نمی کرد ...
دیگر گرما نمی کشتم !

#سروش_صحت 🍃

{ @caption_chilik }
پاسخ:
جالبه و چقدر قشنگ ... واقعا همین طوره :)
ممنون؛-)
  • رومی زنگی
  • دقیقا جواب منم یه نه خیلی محکمه متاسفانه :'(((
    پاسخ:
    ان شالله از فردا :)
    رومیِ عزیزم... امیدوارم هر چه زودتر اوضاع روبه راه شه
  • رومی زنگی
  • ان شاالله 
    مرسی عزیزدلم منم امیدوارم ممنونم که حواست هست یه دنیا ارزشمنده برام :***
    پاسخ:
    قربانت عزیزم :****
    دوست عزیزم :***
    اخه فکر میکنم شدنی نیست!
    من اگه این سوالو از خودم بپرسم مثلا بیخیال درس و گردگیری اتاق و نمیدونم هرکار ملزومی میشم!! میرم و فقط از حضور عزیزانم لذت میبرم
    خب اگه بپرسم هر روز اینو , بیست سال میگذره میبینم فقط لذت بردم :))) اتاقم کپک زده و بی سوادم :))
    نه که از اون کارها لذت نبرما , اما خب کی میاد اخرین روز زندگیش درس بخونه یا ...!؟ :-D
    پاسخ:
    اون جمله ی آخرت خخخخ
    میدونی لیمو اینجوری بهش نگاه کنم باهات موافقم اما من برداشت دیگه ای داشتم 
    اینکه حالا که داریم یه کاری رو انجام می‌دیم به بهترین نحو ممکن انجام بدیم حتی اگه اون کار گردگیری یا درس خوندن باشه:) 
    شاید مرگ بهترین بازی زندگی باشه ... هن ؟ :)
    پاسخ:
    هوم دارم فکر میکنم چی بگم  من نمیتونم خودم رو بذارم جای اون بچه های بی پناه یمن و سوریه و بعد بگم زندگی چقدر قشنگه :`(( 
    شایدم زندگی بهترین بازی مرگ باشه بستگی داره  بازیچه ی زندگی باشیم یا مرگ (زنده باشیم ولی زندگی نکنیم)

    موتوا قبل أن تَموتوا :))
    #حضرت_حیدر
    پاسخ:
    دقیقا ؛-)
    آقا این که گفتی حالا همه میگن یه کتاب خوندی حالمونو بهم زدی یاد جمله ی گاج افتادم : به جای اینکه چندین کتاب بخوانید کتاب های گاج را چندین بار بخوانید :/ هاهاها 
    من برم ببینم فیدیبو داره این کتاب و یا نه. 
    واقعا اون قسمت مرگش برای من به شدت تاثیر گذار بود.
    پاسخ:
    راست میگیا عجب شعار خوبیه از این به بعد از این شعار استفاده میکنم:))ها ها ها 
    پی دی اف‌ش هم هست 
    ها همه چی پی دی افش هست ولی بنظرم پرسیدم گفتن حرومه :|
    پاسخ:
    سلام
    خسته نباشید

    بلاخره نگفتید که استفاده از کتابهایی که تو سایت گذاشته شده حکمش چیه؟

    لطفا توضیح دهید تا دوستان هم متوجه بشوند و نیز اگر حکمش حرام باشه چرا تو سایت برای دانلود گذاشتید
    به نام خدا و سلام بر شما
    وقت بخیر

    اگر از کتاب هایی است که مولف یا ناشر آن داخلی نیست، چون تا به حال در این خصوص قانونی برای رعایت حق کپی و نشر به طور رسمی نداریم، لذا کارشان بر خلاف قانون نیست و مشکلی ندارد.

    و اما اگر محصول داخل است، در صورتی که از اقسامی باشد که در پست قبلی عرض شد، (کتاب هایی که حق نشر آن ها آزاد است، کتاب هایی که خود مولف یا ناشر مایل به ترویج بیشتر آنهاست، و یا کتاب هایی که توسط خود فرد تحقیق و جمع آوری شده است) قاعدتا مشکلی ندارد.

    اما اگر هم از کتاب های داخلی است، مولف و یا ناشر آن نیز حق نشر را برای خود رسما محفوظ داشته و راضی به توزیع آن به هر شکل توسط دیگران نیست، در این صورت برخی از مراجع محترم تقلید فتوا به رعایت این حق دارند، (مثل آیت الله مکارم)، برخی احتیاط واجب در رعایت این حق دارند، (مثل مقام معظم رهبری)، و برخی در صورتی که مخالف قانون باشد ممنوع می دانند. (مانند آیت الله سیستانی)
    _____
    تو نت سرچ کردم در مورد حکمش :دی 
    نمی‌دونم آخر نفهمیدم حرومه جایزه مکروهه چیه-_- 
    فیدیبو هم داره ظاهراً 
  • ریحانهــ (:
  • جالب بود :)
    نگاه قشنگیه.
    به نظرم باعث میشه خیلی از گناه ها رو نکنم.یا مثلا رفتار بد.یا وقت تلفی الکی.
    پاسخ:
    آره :)
    ایده ی متحول کننده ای هست اگر اجراش کنیم؛-)
    واقعیتش اینه که من حتی شک دارم کتاب های ترجمه شده ای که میخریم و میخونیم حلال باشه. چون،مترجم و ناشر باید سهمی از فروش کتاب برای نویسنده اصلی کتاب در نظر گرفته باشه .
    پس اصلا ربطی نداره چون قانون کپی رایت تو.ایران انجام نمیشه پس حلاله. 
    حتی آهنگ هایی که داریم گوش میدیم هم اکثر حرومع چون صاحب اثر ناراضیه که ما مفت و مجانی از اثرش استفاده کنیم. 
    حالا خودم میخوام براش یه مطلب بنویسم ولی هنوز جوابشو قطعی نمیدونم. 


    پاسخ:
    اتفاقا میخواستم به آهنگ ها اشاره کنم 
    چی بگم ...
    پس یه پست بنویس ازش می‌تونه مفید باشه :)
    احسنت به کامنت آریانا
    شیعه ی حیدریم ولی حرفای دیگرون رو بهتر میشنویم...
    پاسخ:
    آریانا 💓
    متاسفانه..
    جریان متفاوت میشه
    امید به زندگی سرطان رو از بین می بره
    پاسخ:
    دقیقا همین امید باعث شده خیلی وقتا بیشتر از اون بازه ای که دکتر تشخیص میده فرد سرطانی زنده میمونه :)
  • یــ🦋گـ🌈 ـانـ🌞ـه
  • :)))اگه همه همچین فکری رو داشتن و فکر میکردن روز اخر زندگیشونه دنیا چه زیبا میشد لاقل برای یه لحظه هم که شده کارهای خوب میکردن
    پاسخ:
    آره واقعا :) خیلی خوبه اگر تلاش کنیم اینجوری زندگی کنیم :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">